Gjete

5 grunner til å satse på LinkedIn i år

February 3, 2023

I omtrent et tiår har LinkedIn vært et sted hvor du oppdaterer profilen din hver gang du skal søke ny jobb. I 2023 har LinkedIn blitt det viktigste stedet for å bygge en profesjonell, personlig merkevare. Her er fem grunner til hvorfor.

Vi i Gjete har i løpet av det siste året blitt veldig glade i LinkedIn. Hovedgrunnen er at det er her målgruppa vår nå henger. Men, vi opplever også en rekke andre positive ting ved å være synlige her. Så, hvorfor mener vi du bør satse på LinkedIn i år?

1. Verdens største profesjonelle nettverk på Internett

Kanskje har du merket at flere av kollegaene dine referer til noe de har sett eller lest på LinkedIn i det siste. Det er ikke bare deg. 

Flere bruker nå LinkedIn for å følge med på bransjen og bransjekollegaene sine. Med andre ord, skal du engasjere bransjefolk så er det på LinkedIn de er.

2. Styrke nettverket ditt, både nåværende profesjonelle relasjoner og nye relasjoner

Lenge måtte du knytte en kontakt med noen på LinkedIn for å få tilgang til innholdet de la ut. Nå er det mulig å følge folk, uten å formelt knytte kontakt. Det åpner opp kanalen slik at du kan få tilgang til et mye større nettverk. 

3. Bygge kompetansen din: Lære ferdigheter du trenger for å lykkes i karrieren din

Bedrifter og enkeltpersoner legger ut mye spennende fagstoff. Vi lærer mye å av å følge relevante personer og bedrifter. Slik holder vi oss til enhver tid oppdaterte på hva som skjer. 

4. Bygge din personlige merkevare: Dele av egne erfaringer, vise frem egen arbeidsplass og arbeidet du gjør‍

Mange vegrer seg fra å dele om jobben sin på sosiale medier fordi de har så mange folk som ikke er relevante på vennelista. Skal mamma, tante Trude og Simen fra første klasse på barneskolen engasjere seg i jobben min? Nei. 

På LinkedIn, derimot, så trenger du ikke å følge verken morra di, tanta di eller Simen. Det er bare de folka du treffer på jobb som henger her. Det gjør det også enklere å dele dine erfaringer fra jobb med de som er interesserte i å høre på det. 

5. Personlige profiler får mer engasjement og har større rekkevidde

Visste du at personlige profiler i snitt får 8x mer engasjement, og har i snitt over 500 (!!) prosent større rekkevidde enn bedriftssider på LinkedIn?

Slik LinkedIns algoritmer fungere nå, er det sånn at de personlige innleggene når ut til flest. Dette er trolig fordi de vil at bedriftene skal kjøpe annonser, men også fordi folk ønsker å samhandle med folk og ikke bedrifter. Det betyr at det er ressurseffektivt å satse på egne ansatte! 

Bli med på LinkedIn-kurs

Om du tenker at 2023 er året du skal rocke LinkedIn, så sier vi: Kjør på!

Hvis du trenger hjelp til å piffe opp profilen din eller skjønne hvordan LinkedIn-algoritmen fungerer, har vi laget et kurstilbud til deg!

Les mer om LinkedIn-kurs her!


Er du nysgjerrig så ta kontakt med Siri Stensland på siri@gjete.no!