Gjete

7 grunner til å lage en ny kommunikasjonsstrategi

Siv Hatlen Heimdal

Siv Hatlen Heimdal

November 29, 2023

Her er 7 grunner du kan videresende til sjefen din på hvorfor dere skal bruke tid og penger på å lage en kommunikasjonsstrategi

1. Dere sparer mye tid og krefter på å gå i samme retning

Vær ærlig, hvor mye tid bruker dere på å diskutere hva dere skal gjøre? Ved å ha en felles strategi så er det slutt på de timelange diskusjonene om hvilke kanaler dere skal være på og om dere skal lage podcast eller ikke. Dere vet hva dere skal gjøre og bare gjør det.

2. Dere sparer tid og penger på å nå de riktige folka

Du slipper å kaste bort tid og penger på feil målgruppe. Dere vet nøyaktig hvem dere skal nå, hva som er problemet deres og hva de trenger fra dere.

 

3. Dere sparer tid og penger på å lage riktig innhold

Du slipper å kaste bort tid og penger på å lage innhold målgruppen driter i. Dere bruker heller tiden på lage innhold som målgruppa oppsøker og elsker.

4. Ansatte slipper å bruke tid på å tenke ut hva de skal gjøre

Jo mer konkrete oppgaver de ansatte får, jo enklere er det å utføre. Tiden brukes på å gjøre oppgavene, fremfor å tenke på hvordan oppgavene skal gjennomføres.

5. En god strategi gjør dere mindre personavhengig

Hvis alle vet hva dere skal, kan faktisk kommunikasjonssjefen dra på ferie innimellom

6. De ansatte blir motiverte

Når de ansatte vet hva de skal gjøre for å lykkes, gjør de det, uten å stille vanskelige spørsmål. De ansatte har lyst til å gjøre en god jobb, så gjør det enkelt for dem å gjøre det. 

7. Dere oppnår bedre resultater

Som en bonus på alle de positive effektene over, oppnår dere bedre resultater! Når dere jobber målrettet, så kommer resultatene. Det er genialt!