February 13, 2023
Hvordan kan du få de rette folka til å lese kronikken din? Vi har samlet noen generelle tips som øker sjansen din til å få en kronikk på trykk.
En kronikk kan være et effektivt virkemiddel for å nå ut med et budskap. Det at kronikken må gjennom en debattredaksjon gir budskapet ekstra tyngde.
Kronikker kan lene seg på mange ulike sjangre som essay, artikkel eller blogginnlegg. Det viktigste er at det er en personlig tekst med et tydelig budskap.
Pågangen av kronikker i mediene er stor. For å få oppmerksomhet må du være villig til å tørre å mene noe, velge et fokus, samt spisse budskapet ditt deretter.
Å være tydelig, ha godt vinklede meninger og argumentere for de er helt nødvendig for å lykkes med å skrive en god kronikk som engasjerer leserne.
Mens en god tittel vil skape umiddelbar interesse, skal du i ingressen være saklig og introdusere problemstillingen du fremlegger. Husk at i en kronikk skal starte med det viktigste først, altså konklusjonen. Resten av kronikken skal brukes til å underbygge konklusjonen din.
En liten huskeregel: Konklusjon først, premissene etterpå.
For å øke sannsynligheten for å få en kronikk på trykk er det lurt å koble seg på en aktuell sak eller pågående debatt, eventuelt inkludere et nyhetspoeng som evner å skape en ny debatt. Dersom du er usikker på hva som kan regnes som et nyhetspoeng, er det lurt å ta utgangspunkt i nyhetskriteriene, ofte omtalt som VISAK-kriteriene:
For å nå bredt ut tenker du kanskje at kronikken bør sendes til flere medier. De fleste riksmedier vil ikke vurdere kronikker eller innlegg som har stått på trykk eller er sendt til flere medier. Selg inn kronikken din enkeltvis til de ulike mediene.
Lokalmedier er mer villige til å ta i mot tekster som har vært på trykk i en riksavis eller andre lokalaviser.
Når du skriver en kronikk er det viktig å huske på at det ikke bare er fagpersoner som potensielt sett skal lese den. Det skal også være forståelig for “mannen i gata”. Å skrive enkelt og forståelig, og unngå fagspråk er helt essensielt.
Når man skriver en kronikk er det ofte lurt å vinkle på mennesker fremfor tall. Det er fordi mennesker i større grad treffer hjertet og magen. Det vet debattredaksjonen.
De korte innleggene er ofte de beste: De kan som regel gå rett på trykk, og får som regel kortest ventetid for publisering.
De fleste medier oppgir informasjon om maksimal artikkellengde på nettsidene sine. Sjekk opp hvilke krav som gjelder for mediet du har tenkt til å sende kronikken til, før du går i gang med å skrive, og du vil spare deg for mye arbeid.
Når du sender inn en kronikk er det viktig å oppgi fullt navn, tittel, arbeidssted og telefonnummer, samt eventuelle interessekonflikter. Det er også vanlig at man må legge ved portrettbilde av forfatteren bak kronikken.
Det er ikke bare du som har et viktig budskap om avisene MÅ trykke. Det er helt vanlig å få avslag fra en redaksjon. Men, ikke gi deg! Bare fordi en publikasjon takker nei, betyr ikke det at alle sier nei. Skulle det bli nei fra alle så fortvil ikke. En tekst kan alltids brukes til noe og kan bli et godt utgangspunkt for et blogginnlegg eller nyhetsbrev.